CONFRONTATIE MET DE
RIVIERENBUURT
Na de oorlog
was het voor Amsterdammers moeilijk een woning te krijgen.
Daarom kwamen mijn ouders terecht in de Assendelftstraat in
de Spaarndammerbuurt. Het was een ‘halve’ woning met
nauwelijks ruimte en nauwelijks ventilatie. Dat was het
argument voor mijn difterie. En van het een kwam het ander.
Als kleuter werd ik weggestuurd naar bos en duinrijke
omgevingen. Ik ging zes weken naar Petten, Soest en
Zandvoort. Maar ook naar het Kabouterhuis.
Hoe lang
dat verblijf heeft geduurd weet ik niet, maar het moeten
toch wel enkele weken geweest zijn. Door Amsterdam reed
een Kabouterbus, die al die ‘zielige’ kinderen stuk voor
stuk ophaalde en ze naar het Kabouterhuis bracht. De bus
arriveerde rond een uur of acht in de Spaarndammerstraat
en er volgde een spannende rit door Amsterdam op weg
naar het Kabouterhuis. Daar werd gedouched
en kregen we een behandeling onder de hoogtezon.
Dus op jonge leeftijd werd ik geconfronteerd met de
Rivierenbuurt. De Rijnstraat had alleen nog kinderkopjes
en er was nauwelijks verkeer, behalve lijn 25. Dat
verblijf langs de mooie Amstel waar de Utrechtsebrug in
aanbouw was en de stoomlocomotiefjes
bij de gasfabriek tuften, zorgden voor toen nog een
opmerkelijke rust bij wat eens een van de drukste punten
van Amsterdam zou worden.
|
Tom
Mulder
foto: Jos Wiersema |
Dat beeld
werd versterkt door het rustige heen en weer varen van de
gemeentelijke pont. Dat was een deel van het zorgeloze
Amsterdam in 1953. Natuurlijk vergelijk je dat met nu, maar
dat kan helemaal niet. Toen was dat punt heel rustig en
zelfs schilderachtig. Tegenwoordig is het onrustig door al
het verkeer.
De hele
Rivierenbuurt is totaal veranderd sinds het gereedkomen van
de Utrechtsebrug en de aanleg van de A2. In latere jaren was
ik ook al druk in de Rivierenbuurt. Dat kwam natuurlijk door
de vele trams in de remise Lekstraat. Toen wilde ik weten
welke wagens op welke lijn zouden rijden. En dat was iedere
keer weer anders. Zelfs 40 jaar later is er wat dat betreft
niet veel veranderd. 1963 zorgde voor nog meer opwinding.
Want dat jaar werden nieuwe trams afgeleverd, die met een
zware vrachtwagen in 3 verschillende delen werden afgeladen
aan de achterkant van de remise aan de Amsteldijk en
afkomstig waren van Werkspoor in Utrecht. Als je zo
beredeneert, merk je dat de Rivierenbuurt in mijn leven een
belangrijke rol heeft gespeeld. Ik werd geboren in de
Spaarndammerbuurt en we verhuisden later naar Slotervaart.
Maar door het Kabouterhuis en de trams werd de Rivierenbuurt
een zeer belangrijke buurt in mijn leven.
Tom Mulder - 27 april 2009
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Foto's van Tom Mulder
Rooseveltlaan |
Europaplein |
Remise Lekstraat |
Rooseveltlaan |
Lekstraat |
President Kennedylaan |
Meer foto's en tramcolumns van
Tom Mulder vindt u op:
Amsterdamsetrams.nl
|